Orange verkleint zijn milieuvoetafdruk met CO2logic

16.06.2021

Sinds 2009, lang voor het akkoord van Parijs dus, werken we samen met de experten van het onafhankelijke klimaatagentschap CO2logic om onze CO2-uitstoot te meten en te verminderen. Onze ambitie: koolstofneutraliteit tegen 2040, met 10 jaar voorsprong op de sector.

In 2020 werden we voor onze operationele activiteiten beloond met het CO2 Neutral-label van CO2logic en Vinçotte, en dat voor het zesde jaar op rij. Hun werkwijze? De impact evalueren die een onderneming op het milieu heeft, een plan opstellen en concrete metingen uitvoeren.

Zo kwamen we tot de vaststelling dat onze CO2-emissies in hoofdzaak te wijten zijn aan mobiliteit (73 %) en infrastructuur (23 %). In 2006 zetten we daarom een ambitieus project op poten dat opgebouwd was rond vier prioriteiten: het energieverbruik verminderen, het gebruik van groene stroom stimuleren, een intelligent afvalbeheer invoeren en een groen wagenpark uitbouwen, gekoppeld aan een systeem van telewerken. In 2013 begon deze aanpak zijn vruchten af te werpen, want onze CO2-emissies waren met 75 % gedaald. Onze uiteindelijke doelstelling is om onze uitstoot in tonnage nog eens met 30 % te verminderen in de periode 2019-2023.

Het CO2 Neutral-label is het bewijs dat elk telefoontje, elk bericht en elke stukje mobiel internet dat ons netwerk behandelt, CO2-neutraal is. Onze klanten mogen er dus blindelings op vertrouwen dat hun mobiele telefonie volledig koolstofneutraal is. Of hoe onze inspanningen hen helpen hun milieuvoetafdruk te verkleinen...

We doen al het mogelijke om ons dit label elk jaar opnieuw te mogen toe-eigenen, enerzijds door doeltreffendere technologieën te introduceren, zoals 5G, en anderzijds door de overeenkomst in acht te nemen die Orange Belgium ertoe verbindt het mobiele netwerk met Proximus te delen. Dankzij dat partnership lukt het ons om het energieverbruik van ons netwerk ondanks het toenemende verkeer verder te blijven afbouwen.

Dat we tegenwoordig minder CO2 uitstoten, hebben we ook voor een groot stuk te danken aan ons netwerk zelf, dat opvallend minder energie verbruikt. In 2019 openden we onder meer een nieuw, uiterst energie-efficiënt datacenter dat in z'n eentje vier kleinere structuren vervangt. De airconditioning in onze kantoren maakte plaats voor een koelsysteem dat tien keer energiezuiniger is. En we installeerden energiezuinige lampen in al onze kantoren en zonnepanelen op het dak. We hebben onszelf doelstellingen voor onze winkels en verkooppunten opgelegd om ons energieverbruik te optimaliseren, zoals een centraal beheerde databank voor de openingsuren en om het aantal onderhoudsbeurten ter plaatse te verminderen. Zo werd het papierverbruik aanzienlijk verminderd dankzij de digitalisering van deliverables in onze gebouwen en verkooppunten. In die context werd ook het principe van de e-facturering ingevoerd.

Ga naar: https://www.co2logic.com/fr/case-study/orange

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.