Het 3G-netwerk van Orange maakt plaats voor 4G & 5G

Mobiele technologie evolueert voortdurend. En dé evolutie van de laatste jaren is dat er steeds minder gebruikers zijn met een 3G-toestel. Zowel het aantal spraakoproepen als het dataverkeer op ons 3G-netwerk is slechts een fractie van wat het ooit is geweest. Dat maakt dat de ruimte die Orange Belgium voor 3G-communicaties heeft voorzien, sterk wordt onderbenut. Dankzij het afschakelen van 3G komt er zo extra capaciteit vrij die we kunnen hergebruiken voor nieuwere technologieën zoals 4G & 5G.

Dat mobiele gebruikers minder via 3G communiceren is een wereldwijd fenomeen en we zien dat mobiele operatoren in Europa, Amerika en Azië hun 3G-netwerken aan het uitfaseren zijn. In de Verenigde Staten is 3G sinds de zomer van 2022 trouwens helemaal afgeschakeld bij alle operatoren over het volledige grondgebied. Ook in België hebben de drie historische mobiele operatoren afschakelplannen aangekondigd.

Orange Belgium start in januari 2024 met het afschakelen van het 3G-netwerk. Dit zal stapsgewijs gebeuren: we werken immers per regio zodat in de loop van 2025 3G op het gehele Belgische grondgebied volledig zal zijn afgeschakeld.

 

Meer informatie vindt u hieronder bij de vaak gestelde vragen: 

Wat is de impact voor mij als gebruiker?

Het overgrote deel van de Orange-klanten communiceert via 4G, zowel voor spraakoproepen (Voice over LTE, VoLTE), sms als voor data. Het uitschakelen van 3G heeft dan ook geen invloed.

 

Zal er minder dekking zijn zonder het 3G-netwerk?

De dekkingsgraad van 4G is groter dan die van 3G, zowel wat betreft dekking binnenshuis en buitenshuis als capaciteit zal er geen negatieve impact zijn.

 

In ons bedrijf zijn er nog oude 3G-telefoontoestellen in gebruik, blijven die werken?

Oude mobiele telefoons die maximaal 3G hebben, kunnen terugvallen op 2G-communicatie. Voor spraakoproepen zal dit vergelijkbaar zijn met de kwaliteit van het 3G-bellen.

Voor grote hoeveelheden dataverkeer is het 2G-netwerk minder geschikt, vandaar als data ook belangrijk wordt voor uw medewerkers die nog met een oud 3G-toestel communiceren is het aangewezen dat zij naar een 4G-toestel veranderen.

Ook uw simkaart dient compatibel zijn met 4G/5G (nanosimkaart). Als u nog een 3G simkaart (mini- of microsimkaart) heeft, vraag dan bij uw Fleet Manager of in een Orange-shop om deze te vervangen bij aankoop van een 4G- of 5G-toestel.

Voorts is het van belang dat het tariefplan ook 4G toelaat, dat is zo bij veruit alle formules van Orange. Als u daar vragen over heeft neem dan contact op met de klantendienst of uw accountmanager, we kijken het graag na voor u. Met 4G surfen uw medewerkers niet alleen zeer comfortabel ook bellen via 4G (Voice over LTE, VoLTE) heeft als voordeel ten opzichte van 3G dat de verbinding sneller wordt opgezet en dat de geluidskwaliteit aanzienlijk beter is.

 

Hoe weet ik of mijn gsm 4G ondersteunt?

Je kan dit in de instellingen van je gsm nakijken. Opgelet, het instellingenmenu kan verschillen afhankelijk van je toestel.


Volg deze stappen om na te kijken of je toestel 4G-compatibel is:

  • iOS (Apple):
    • Ga naar Instellingen > Opties mobiele data > Gesprekken en data. Als hier 5G/4G/LTE wordt weergegeven, is je mobiele toestel compatibel met 4G en 5G.
       
  • Android (andere merken):
    • Ga naar Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus. Hier kan je zien of je mobiel toestel toestaat om de modus 5G/4G/LTE te kiezen. Als de 5G/LTE/3G/2G-modus verschijnt, is je toestel compatible met 4G en 5G.
    • Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > SIM1 > Voorkeursnetwerktype. Hier kan je zien of je mobiele toestel toestaat om de modus 5G/4G/LTE te kiezen. Als de 5G/4G/3G/2G-modus verschijnt, is je toestel compatibel met 4G en 5G.

Waar wordt het 3G-netwerk afgeschakeld?

We werken regio per regio, hier kunt u de gebieden bekijken die de volgende 6 maanden aan de beurt zijn:

 

 

Regio Periode Kleurcode
Wetteren 2024/01 Oranje
Kust 2024/04 Blauw
Fagnes 2024/04 Blauw
Antwerpen 2024/05 Groen
Gent 2024/05 Groen
Leuven 2024/05 Groen
Namen 2024/10 Geel
Bergen 2024/11 Roos

 

 

Hoelang blijft het 2G-netwerk operationeel?

Het 2G-netwerk van Orange Belgium wordt voortgezet tot ten minste eind 2028. De exacte uitfaseringdata van 2G worden later bevestigd.

 

Zijn er gevolgen voor roaming?

Roaming in het buitenland: bellen of sms'en vanuit het buitenland houden niet rechtstreeks verband met onze eigen uitfasering, maar eerder met de uitfasering van de plaatselijke operatoren. Daarover vindt u hier meer informatie.
Roaming door buitenlandse nummers op het Orange netwerk: dat kan nog altijd via 2G of via 4G (VoLTE roaming).

 

Vragen specifiek over IoT (Internet of Things) / Machine to Machine (M2M, Matma) 

Ons bedrijf heeft IoT toepassingen die op 3G draaien, wat gebeurt daarmee? 

Al heel wat IoT-toepassingen zijn de voorbije jaren gemigreerd naar 4G en 5G. Die toepassingen blijven ook na eind 2024 verbonden met de nieuwere netwerken en zullen geen hinder ondervinden. 
Dat zal echter niet het geval zijn voor IoT-toepassingen die met het 3G-netwerk verbonden zijn. Quasi alle 3G-modems zullen zonder 3G-bereik overschakelen naar 2G. Hierdoor blijven de IoT-toepassingen wel nog verbonden, maar de lagere bandbreedte kan gevolgen hebben voor data-intensieve applicaties.

 

Zijn er bepaalde risico's voor IoT-modems? 

Een uitfasering van een ouder netwerk brengt altijd risico's met zich mee. Wij hebben ze in onze bedrijfsanalyses opgenomen. Wij begeleiden onze IoT-klanten bij de overstap om de risico's voor hen te beperken. Daarbij nemen we de tijd om de juiste oplossingen te vinden.

Uitfasering 3G: 99 % van de 3G-modems ondersteunt een terugval naar 2G. Een mogelijk scenario is dat bepaalde applicaties van klanten niet meer correct zullen werken doordat er te weinig bandbreedte beschikbaar is op 2G.

Uitfasering van 2G: dit start pas binnen enkele jaren, waardoor klanten hun modempark tijdig zullen moderniseren. Aangezien er in Europa, Amerika en Azië amper operatoren zijn die 2G/3G op lange termijn zullen ondersteunen, is het risico klein dat de uitschakeling van 2G tot verlies zal leiden.

 

Zullen bedrijven actief in IoT-sector een nieuw apparaat moeten aanschaffen?

Sommige M2M/IoT-klanten (met name in de autosector) zijn al gestart met de overstap naar 4G/5G. Wij werken ruim op voorhand samen met onze klanten om te zorgen voor een optimale overgang naar het beste apparaat en de beste technologie.

 

Bestaat er een risico dat er een einde komt aan sms'en voor IoT toepassingen door de uitschakeling van 2G/3G?

De sms-diensten zullen volledig transparant zijn voor de eindgebruiker. Er is geen sprake van een uitfasering van SMS. De sms-diensten zullen blijven bestaan (er verandert niets aan de structuur van een sms-bericht). Ook het sms-centrum blijft bestaan met een gevirtualiseerde inrichting.
 



Heeft deze pagina u verder geholpen?