Crowdmonitoring: een interview met Peter Rakers over de technologie

26.01.2017

Crowdmonitoring is een efficiënte technologie om te volgen en te analyseren hoe mensenstromen bewegen. Orange biedt in samenwerking met partners zijn klanten crowdmonitoring aan. Een van die partners is de Antwerpse start-up Cropland. We spraken met Peter Rakers, datastrategist bij Cropland, over de mogelijkheden van de technologie.

 

"We zien sinds enkele jaren dat de data-uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen steeds groter en complexer worden," stelt Peter Rakers. "Ons crowdmonitoringverhaal begon met zo'n uitdaging: enkele jaren geleden gaf Gert Pauwels, M2M Sales & Marketing Manager, van de IoT-afdeling van Orange een presentatie waarin hij zei dat Orange veel gegevens had, maar niet altijd wist wat ermee te doen. Ik zat in het publiek en nam contact met hem op. Zo zijn we beginnen samenwerken rond crowdmonitoring; vandaag leveren we samen diensten volgens de methodologie van Cropland Analytics ."

 

Met crowdmonitoring kunnen we dus de bewegingen van mensenstromen volgen?

"Ja en nee. We kunnen de bewegingen van mensen monitoren, maar eigenlijk slechts indirect: correcter zou zijn om te zeggen dat we de gegevens van mobiele telefoons monitoren. Je gsm neemt periodiek contact op met de dichtstbijzijnde gsm-antenne om zijn aanwezigheid kenbaar te maken, zodat je kan bellen, sms'en of data versturen. En als je met je gsm beweegt, neemt die geregeld met een andere antenne contact op. Het is die aanwezigheid in de buurt van antennes die we monitoren."

 

Maar over wie die gsm gebruikt, weten jullie niets?

"Nee, met de identiteit van de gebruiker krijgen we niet te maken. Orange anonimiseert zijn gegevens voor het die aan ons bezorgt. We weten daarbij ook niet welke simkaart er in die gsm zit, wie de eigenaar is, en of dat een man of een vrouw is. We zien puur locatiegegevens met een uniek ID per gsm. We zien bijvoorbeeld dat een gsm zich nu in Charleroi bevindt en twee uur later in Antwerpen, maar meer niet. De privacy van de gebruikers is volledig beschermd. We beperken het volgen van een toestel in tijd en ruimte tot het strikt noodzakelijke."

 

Jullie zijn ook niet zozeer in individuen geïnteresseerd, maar meer in grote mensenstromen.

"Dat klopt: op individueel niveau hebben onze analyses weinig zin. Als we in een gebied weinig toestellen zien, geven we die zelfs niet weer, omdat gebruikers ervan, althans vanuit theoretisch oogpunt, te identificeren zijn. Maar als er veel toestellen op één plaats aanwezig zijn, is die 'menigte' te analyseren."

 

Wat is de nauwkeurigheid van jullie plaatsbepalingen?

"We doen onze analyses aan de hand van zogenaamde 'tegels' van 100 bij 100 meter. Het stralingsgebied van een antenne varieert van meerdere vierkante kilometer in de Ardennen tot enkele huizenblokken in een dichtbevolkte stad. Een analyse op het niveau van huizenblokken is voor de meeste evenementen voldoende. Denk maar aan het eindejaarsvuurwerk aan de Scheldekaaien in Antwerpen. Je wilt bij zo'n evenement de grote mensenstromen in kaart brengen en zien of er opstoppingen onstaan in een bepaald gebied. Daarvoor heb je geen plaatsbepalingen op straatniveau nodig."

 

Welke toepassingen heeft crowdmonitoring zoal?

"De eerste toepassing rond crowdmonitoring die we samen met Orange implementeerden, was een analyse van de bezoekersstromen van de Sinksenfoor in Antwerpen in 2015. De Sinksenfoor was toen net van plaats veranderd: de nieuwe locatie was een open ruimte waar bezoekers van overal binnen en buiten konden wandelen. Daardoor was het moeilijk om het aantal bezoekers te tellen met behulp van detectiepoortjes. We hebben toen samen met Orange een proof of concept – een testimplementatie – voor crowdmonitoring uitgewerkt, en de resultaten waren veelbelovend. Nog enkele testcases hebben uiteindelijk geleid tot een jaarcontract voor citymonitoring in Antwerpen: we meten permanent de bezoekersstromen op 20 plaatsen in de stad en volgen grote evenementen op. Intussen is het contract met de stad Antwerpen vernieuwd voor twee jaar. Op basis van deze ervaring ontwikkelde Orange een gestandardiseerd rapport – het City Monitor Report – om voor steden en gemeenten een aantal interessante gegevens bij elkaar te brengen."

 

Crowdmonitoring levert steden dus heel wat interessante informatie op.

"Inderdaad, en wel op drie domeinen: veiligheid, mobiliteit en city- of eventmarketing. Op het gebied van veiligheid zijn we in staat om op elke plaats in België bijna realtime mensenstromen te monitoren en onze gegevens te bezorgen aan een rampencoördinator. Bij grote evenementen, zoals het Antwerpse nieuwjaarsvuurwerk of de Antwerp 10 Miles, is dat onschatbare informatie. Ook wat mobiliteit betreft, kom je met crowdmonitoring tot unieke inzichten. Zo hebben we de techniek in opdracht van de Service Public de Wallonie gebruikt om het sluipverkeer na het invoeren van de kilometerheffing voor vrachtwagens en de verkeersopstoppingen rond het dierenpark Pairi Daiza te analyseren. Dat laatste project heeft zelfs de Smart City Award Digital 2017 van Agoria gewonnen."

 

En hoe helpt crowdmonitoring dan bij citymarketing?

"Als een stad zoals Antwerpen een evenement zoals de Tour de France of de Ronde van Vlaanderen, of de reuzen van het Franse theatergezelschap Royal de Luxe ontvangt, dan kost dat heel wat. Uiteraard beschouwt de stad die kosten als een investering: ze hoopt dat de plaatselijke horeca en de mensen die leven van toerisme daar beter van worden. Crowdmonitoring helpt je in deze gevallen om een gefundeerde kosten-batenanalyse op te maken. Je krijgt bijvoorbeeld te zien hoeveel buitenlandse toeristen de stad bezoeken en hoe lang ze blijven."

 

En dat allemaal op basis van signalen die gsm's naar antennes in hun buurt verzenden. Wat zijn de belangrijkste voordelen van crowdmonitoring vergeleken met detectiepoortjes en camera's?

"Het belangrijkste voordeel is dat crowdmonitoring overal in België toe te passen is zonder dat er belangrijke investeringen nodig zijn. De techniek is immers bruikbaar overal waar het netwerk van Orange bereik heeft. Een ander voordeel is dat we kunnen terugkijken in de tijd, omdat Orange zijn locatiegegevens een jaar bewaart. Toen de Service Public de Wallonie ons benaderde voor een analyse van het sluipverkeer, konden we de locatiegegevens vergelijken van vóór en na 1 april 2016, toen de kilometerheffing voor vrachtwagens ingevoerd werd. De tellingen voor dit project zijn nog volop aan de gang."

 

Komen er dan geen uitdagingen kijken bij crowdmonitoring?

"Er zijn zeker grote uitdagingen. De belangrijkste zijn de extrapolatiefactoren die bij elke situatie anders zijn. Herinner je je dat ik in het begin zei dat we geen mensen monitoren maar mobiele telefoons? Onze klanten zijn uiteraard niet geïnteresseerd in mobiele telefoons, maar in mensen. Dus dat aantal mobiele telefoons dienen we uiteindelijk toch nog om te zetten naar een aantal mensen. En hoe je dat doet, hangt natuurlijk van de situatie af. Als ouders met hun kinderen naar een voorstelling van K3 gaan kijken, is het aantal personen per gsm anders dan wanneer we de toeschouwers van de Tour de France analyseren. Voor elk evenement dat we met crowdmonitoring analyseren, onderzoeken we dan ook eerst de doelgroep. Ter plekke bevragen we ook mensen om onze extrapolatie te finetunen. De interactie met de klant is hier cruciaal, want zo maken we optimaal gebruik van de kennis over het event zelf."

 

Met de ruwe gegevens alleen ben je dus niets, je hebt ook domeinexpertise nodig om die gegevens te interpreteren?

"Dat klopt. Zo hoor je altijd naar de baseline-activiteit te kijken. Voor de Antwerp 10 Miles bijvoorbeeld is dat frappant. Zowel de start als de aankomst ligt tussen grote appartementsgebouwen op Linkeroever. Tijdens de 10 Miles komt daar veel volk op een kleine plaats, maar als je het aantal bezoekers van de 10 Miles wil meten, moet je natuurlijk het aantal personen aftrekken dat er woont. Er komt dus veel meer bij crowdmonitoring kijken, dan gewoon tellen."

 

 

Benieuwd naar meer toepassingen met data? Ontdek 4 innovatieve voorbeelden.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht