Transics: "Cruciale info over voertuigen"

24.11.2015

 

Dat het Internet of Things niet nieuw is, bewijst het Belgische Transics, dat bijna 25 jaar ervaring heeft in fleetmanagement. “Wij houden de vrachtwagen in contact met zijn thuisbasis, terwijl ook het bedrijf de truck perfect kan volgen.” Orange heeft een grote inbreng in dit succesverhaal.

 

De uitdaging

Cruciale info over voertuigen

Transics wil transportbedrijven ondersteunen door hen toegang te geven tot cruciale informatie over hun voertuigen. Niet alleen rond locatie en routes, maar ook rond parameters zoals leveringstijden, brandstof- en emissieverbruik, rij- en rusttijden, asbelasting, bandenspanning en temperatuur van de vervoerde goederen.

 

Fleetmanagementtoepassing

“Het gaat om veel meer dan de plaatsbepaling van de vrachtwagen. Wij brengen eigenlijk een heel kantoor in de truck”, aldus Walter Mastelinck, CEO en oprichter van Transics. Bovendien is hun fleetmanagementtoepassing gekoppeld aan de bedrijfsapplicaties voor planning, onderhoud en loonadministratie.

Wij besparen vrachtwagenchauffeurs heel veel administratieve rompslomp.

 

Walter Mastelinck

 

De oplossing

M2M-simkaart in elke truck

Transics rust vandaag 90.000 voertuigen uit. Orange speelt in dit succesverhaal een belangrijke rol. De operator zorgt voor de noodzakelijke connectiviteit in de vrachtwagens, die allemaal met een Machine-to-Machine-simkaart (M2M) zijn uitgerust.

 

Specifieke diensten en experts

Meer zelfs: Orange zorgt voor toegevoegde waarde met een aantal specifieke M2M-diensten en gespecialiseerde mensen. Over al die service is Mastelinck best tevreden: “Onze technologie is behoorlijk gesofisticeerd. Elk jaar werkt ze beter en wordt ze matuurder. Met dank dus ook aan Orange.”

 

 

Het resultaat

Van boordcomputers naar software

Naarmate Transics doorheen de jaren meer toepassingen ging aanbieden, veranderde ook hun zakenmodel. Waar vroeger vooral de focus lag op de verkoop van boordcomputers, ligt de klemtoon (en omzet) vandaag veel meer bij de software en diensten daarbovenop. 

 

Hogere efficiëntie, lagere kosten

“Onze oplossingen zorgen voor een hogere efficiëntie en klantentevredenheid, en tegelijk ook voor lagere kosten”, stelt Mastelinck. Veel zaken die vroeger door een chauffeur manueel en op papier moesten worden afgehandeld, verlopen vandaag digitaal en automatisch.

 

Minder administratieve rompslomp

“Op die manier besparen wij de chauffeur ook heel veel administratieve rompslomp.” De chauffeur blijft via mobiele apps op zijn smartphone ook in verbinding met zijn truck. “Die smartphone is vandaag het verlengstuk van zijn boordcomputer.”

 

 

Ook klaar voor een IoT-project voor uw bedrijf?Ontdek alle mogelijkheden.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht