5 tips om uw klanten veilige internettoegang aan te bieden

06.12.2019

Als klanten zien dat u hen gratis wifi aanbiedt, maken ze daar dankbaar gebruik van. Maar hoe houdt u uw netwerk veilig als het gebruikt wordt door onbekende bezoekers? En hoe beschermt u die bezoekers tegen bedreigingen van buitenaf?

Maak wachten plezant. Zorg ervoor dat uw klanten gebruik kunnen maken van gratis wifi terwijl ze wachten, zo brengen ze de wachttijd op een leuke manier door. 

Veel draadloze toegangspunten bieden standaard al de mogelijkheid aan om een gastnetwerk aan te maken, maar het volstaat niet om dit zomaar in te schakelen. U weet dan immers niet wie er allemaal op uw netwerk zit en wat ze juist doen. Wij geven u 5 tips om uw gastnetwerk te beveiligen. 

 

1. Scheid bezoekers van werknemers

Maak voor bezoekers en werknemers een afzonderlijk netwerk, zodat bezoekers via hun smartphone of laptop geen toegang hebben tot interne netwerkdiensten. Dat kan door vanuit uw draadloze toegangspunt twee wifi-netwerknamen (ssid's) uit te zenden. Aan bezoekers vraagt u om met het ene te verbinden; het andere is enkel voor werknemers bestemd. Nog beter is het als u uw klanten en bezoekers enkel de naam van het gastnetwerk laat zien, zodat ze niet eens van het bestaan van het interne netwerk op de hoogte zijn.

 

2. Gebruik een landingspagina

Stel het gastnetwerk zo in dat een bezoeker die verbinding maakt, naar een landingspagina ('captive portal') geleid wordt. Op die pagina publiceert u de voorwaarden voor het gebruik van het gastnetwerk. Zo weten uw klanten en bezoekers wat ze wel en niet mogen doen. U kan de pagina aan uw huisstijl aanpassen en er uw contactgegevens vermelden.

 

3. Ken uw bezoekers

Vraag op de landingspagina enkele gegevens van de bezoeker, zoals zijn naam, e-mailadres en eventueel telefoonnummer. Het is belangrijk om die gegevens op te slaan voor compliance: bij misbruik van het netwerk door een bezoeker kan u hem hierover aanspreken. U kan de contactgegevens ook voor commerciële doeleinden inzetten: dan kan u de bezoeker nadien nog gepersonaliseerde advertenties of kortingsbonnen bezorgen. Uiteraard dient u daar op de landingspagina wel toestemming voor te vragen.

 

4. Beperk de mogelijkheden

Het spreekt voor zich dat gastgebruikers minder mogelijkheden krijgen dan werknemers. Dit is niet alleen beter uit veiligheidsoverwegingen, maar ook om te voorkomen dat gasten te veel van uw netwerkresources gebruiken. Beperk daarom de beschikbare bandbreedte en de tijdstippen en tijdsduur waarop het netwerk beschikbaar is. Vergeet ook niet de bezochte websites te filteren en te scannen op malware. HPE Aruba ClearPass of Cisco Identity Services Engine (ISE) van BKM, dochteronderneming van Orange Belgium, zijn hiervoor de geschikte oplossingen. 

 

5. Beveilig werknemers op gastnetwerken

De werknemers van uw bedrijf zullen ongetwijfeld zelf ook wel eens gebruik maken van een gastnetwerk. Met Lookout Premium en Mobile Threat Protection beschermt u hun mobiele toestellen optimaal tegen bedreigingen op andere netwerken. Ook de endpoint security-oplossingen van BKM, zoals Kaspersky Endpoint Security, zijn een ideale oplossing om de smartphones, laptops en tablets van uw medewerkers te beschermen. Zo hoeven ze zich ook op verplaatsing geen zorgen te maken over de beveiliging van hun toestellen. 

 

Wil u weten hoe u een veilig wifi-netwerk voor uw klanten opzet? Bekijk dan onze beveiligingsoplossingen of neem contact op met uw accountmanager.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.