Big data brengt ons tot ongekende inzichten

18.04.2017

Big data was een belangrijk onderwerp op het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona. De initiatieven die daar werden voorgesteld, geven een mooi beeld van wat er allemaal mogelijk is met big data. Orange zet al jaren big data in om bedrijven inzicht te geven in grote hoeveelheden gegevens, onder andere met toepassingen zoals crowdmonitoring.

In de aanloop naar het MWC 2017 kondigde de GSM Association (GSMA) zijn IoT Big Data API Directory aan. Hiermee krijgen ontwikkelaars toegang tot geharmoniseerde gegevensverzamelingen van meerdere bronnen wereldwijd. Met deze directory stimuleert de GSMA het creëren van innovatieve toepassingen rond het Internet of Things (IoT). Het IoT genereert immers een grote hoeveelheid data. Om het volle potentieel uit het IoT te halen, is er een gezamenlijke aanpak nodig voor het werken met big data. Die gezamenlijke aanpak ondersteunt de GSMA met zijn IoT Big Data API Directory.

Op het MWC in Barcelona demonstreerden de GSMA en haar leden hun werk in dit domein. Zo toonde Orange hoe het gegevens over openbaar vervoer, gegevens van weerstations en gegevens over de luchtkwaliteit – big data afkomstig uit geanonimiseerde databronnen in India en Frankrijk – combineerde.

 

Crowdmonitoring bij crisissituaties

Een ander initiatief dat de GSMA voorstelde op het MWC, is Big Data for Social Good. Zestien mobiele operatoren, waaronder Orange, leveren geanonimiseerde metadata van hun netwerk aan waaruit dat initiatief belangrijke inzichten distilleert. Die inzichten zijn nuttig om crisissituaties zoals epidemieën en natuurrampen aan te pakken. Door bijvoorbeeld de mensenstromen in een door een epidemie geplaagde regio te monitoren, kunnen gezondheidsorganisaties gerichter reageren en de verspreiding van de epidemie vertragen.

 

Innovatieve aanpak

Ook in België zet Orange al enkele jaren dit soort bigdatatoepassingen in, die we als 'crowdmonitoring' kunnen omschrijven. In samenwerking met partners runt Orange projecten om geanonimiseerde mensenstromen te volgen voor onder andere de steden Antwerpen, Mechelen en Genk. Die informatie over mensenstromen is nuttig voor de veiligheid, voor de mobiliteit en voor city- of eventmarketing. Dat het om een innovatieve aanpak gaat, maakt de Smart City Award Digital 2017 van Agoria duidelijk: Orange en Cropland wonnen die prijs met hun project om sluipverkeer en verkeersopstoppingen rond het dierenpark Pairi Daiza te analyseren.

 

Big data voor gendergelijkheid

Zelfs een onderwerp als gendergelijkheid stond op de agenda van het MWC in het domein van big data. Een van de doelstellingen van de GSMA bestaat erin vrouwen en meisjes in ontwikkelingslanden toegang te geven tot het mobiele netwerk. CEO Farah Ramzan Golant van de non-profitorganisatie Girl Effect legde in haar keynote speech op de conferentie uit hoe haar organisatie een app ontwikkelde waarmee vrouwen gegevens kunnen verzamelen. De vrouwen worden betaald om met hun smartphone foto's te nemen en vragen over hun gemeenschap te beantwoorden. Door analyse van die data komt Girl Effect tot waardevolle inzichten over de betreffende gemeenschappen. Op die manier kan big data helpen om de gendergelijkheid te verbeteren, terwijl het vrouwen in ontwikkelingslanden financieel onafhankelijker maakt.

 

Meer lezen

Bent u geïnteresseerd in andere trends die op het Mobile World Congress in Barcelona aan bod kwamen? Lees dan ook het interview met Werner De Laet, het artikel over 5G en IoT of het artikel over Artificial Intelligence.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.