Onderzoek toont aan: investeren in data loont

23.02.2021

Een doordachte data-aanpak werpt zijn vruchten af. Het kan tot wel 60 procent aan extra return on investment opleveren. Naar aanleiding van de webinarreeks van Orange die startte op 23 februari, gingen we in gesprek met onze data journey-expert.

In de bedrijfswereld wordt het belang van data quasi dagelijks onderstreept, maar wat moet u eigenlijk doen om de data in uw organisatie echt in waarde om te zetten? We spraken over de data journey met Boris Lemaire, Strategy Development Manager bij Orange. 

 

4 belangrijke domeinen 

Boris Lemaire wijst ons meteen op een interessant onderzoek van researchbureau IDC. Dat onderzoek vertrekt vanuit vier bedrijfsprocessen die data genereren: klantencontacten, innovatie, operaties en ondersteuning. “Op basis van deze bedrijfsprocessen investeer je als organisatie in vier domeinen. In de eerste plaats breid je je data uit. Dat kan bijvoorbeeld door data te verzamelen met behulp van het Internet of Things of door de mobiele netwerkgegevens van Orange Data Analytics te gebruiken. Ten tweede maak je nieuwe - gesofisticeerdere - vormen van data-analyse mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan machine learning.”

Het derde domein is het domein van de prestatie-indicatoren. Die maken het mogelijk om bedrijfsprocessen op te volgen voor een beter beheer van uw organisatie. “Tot slot, het vierde domein waar je als organisatie in kan investeren, is het delen van meer data. Je kan niet enkel data delen met werknemers, maar bijvoorbeeld ook met leveranciers of klanten”, illustreert Boris Lemaire. 

Artikel_Data_Journey_02_EN.jpg

 

Hefboom

Dit model werkt als een soort van hefboom. “Investeren in één domein is niet voldoende. Je doet het best in alle vier”, suggereert Boris Lemaire. Maar dat werpt dan ook zijn vruchten af. Uit het onderzoek blijkt dat de return on investment op dataprojecten van organisaties die dit effectief realiseren (‘dataleiders’), maar liefst 60 procent hoger ligt dan die van bedrijven die dat niet doen (‘datavolgers’). Dat hoger rendement krijgen ze door verhoogde inkomsten, verbeterde productiviteit en lagere kosten.

 

Data journey

De investeringen in de vier domeinen kan je dan efficiënt structureren in een data journey. Een complete data journey start met het verzamelen van data, bijvoorbeeld via IoT, en gaat dan verder met het transporteren, bewaren en bewerken van de gegevens. Tot slot leidt de journey naar het analyseren, delen en creëren van data. Security is daarbij de grondlaag die tijdens de hele journey aanwezig is. 

“De data journey en zijn geleidelijke aanpak hebben hun nut al bewezen. Het is een aanpak die voor organisaties echt kan renderen.” Orange begeleidt bedrijven in elke fase van de data journey en zoekt mee naar de meest geschikte oplossing op maat van elk bedrijf.
 

Artikel_Data_Journey_01_NL.jpg

 

Meer weten over de data journey en de mogelijkheden voor uw bedrijf? Herbekijk de eerste webinar rond IoT of contacteer uw accountmanager voor meer informatie.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Bent u al business klant bij Orange?