ICT-noden van kmo’s? Netwerk, security & collaboration

23.02.2021

Thuiswerk ondersteunen blijft een uitdaging voor heel wat kmo’s, ook als het op ICT en beveiliging aankomt. Maar van welke concrete ICT-uitdagingen liggen kmo’s allemaal wakker? We vroegen het aan onze experts.

BKM, sinds juli 2019 een dochteronderneming van Orange, is een Belgische ICT-integrator die zich richt op de kmo- en de corporate markt. Het bedrijf is gespecialiseerd in Unified Communication & Collaboration solutions, IT- en beveiligingsoplossingen en Document & Visual solutions. 

Als Business Development Manager bij BKM-Orange stelt Joris Meylaers vast dat klanten steeds meer belang hechten aan een oplossing die toekomstbestendig is en is dat de factor waar zij hun ICT-partners steeds meer op afrekenen. “Onze klanten zijn meer dan ooit op zoek naar een ICT-partner die hen ontzorgt en daarbij een ruim takenpakket uit handen kan nemen”, zegt Joris Meylaers. “Zo doen ze een beroep op ons voor het ontwerpen van hun IT-infrastructuur, maar ook steeds vaker voor het beheer ervan. Dat verklaart meteen het succes van ons aanbod aan managed services en lease- of huurformules. Kopen is allang niet meer de eerste optie.” Maar voor welke uitdagingen kloppen kmo’s het vaakst bij BKM-Orange aan?

 

LAN/WAN: Een performanter netwerk

De sterke toename in thuiswerk en videoverkeer zet onze bedrijfs- en thuisnetwerken onder druk. “Investeren in extra performantie, met name voor wifinetwerken, is dan ook geen overbodige luxe”, stelt Joris. 

Daarvoor kijken wij in eerste instantie naar nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals de jongste wifistandaard 802.11 ax, beter bekend als wifi 6. Met een maximale snelheid die drie keer hoger ligt dan de topsnelheid van wifi 5, moeten die nieuwste draadloze netwerken al bijna niet meer onderdoen voor bekabelde netwerken. Ook de dekking is beter en het netwerk vertraagt minder bij grote drukte. 

 

Security: Veiligere netwerken

Security is belangrijker dan ooit”, benadrukt Joris, die meteen ook een eerste aandachtspunt voor kmo’s met thuiswerkers aanhaalt. “Zorg ervoor dat je VPN goed geconfigureerd is en goed beheerd wordt. Wij maken het zo goed als wekelijks mee dat een bedrijf in de problemen komt door een slechte VPN-verbinding.” Ook het belang van een goede netwerktoegangscontrole kan je volgens hem niet overschatten. “Zeker in tijden van veralgemeend thuiswerken moet je heel goed kunnen controleren wie er op je netwerk komt. Daarom hanteren wij ook steeds vaker het zero-trust-principe. Dat vereist dat alle gebruikers, zelfs die binnen je eigen bedrijfsnetwerk, altijd eerst een automatische controle ondergaan. Noem het een gezond wantrouwen”, lacht Joris.

De belangrijkste waarschuwing houdt onze collega voor het laatst: “Iedereen schakelt tegenwoordig over naar de cloud. En terecht, gezien de vele voordelen. Maar verlies daarbij toch de beveiliging niet uit het oog. Voorzie bijvoorbeeld ook een automatische back-up.”

 

Collaboration: Samenwerken in de cloud?

Vooral het succes van Microsoft 365 en meer specifiek Microsoft Teams lokte veel bedrijven het voorbije jaar naar de cloud. “Die alles-in-één-oplossing staat momenteel centraal”, vertelt Diederik Beckers, Product Development Manager bij BKM-Orange. “En niet alleen in ons eigen collaboration-aanbod, maar ook bij de klant zelf. Puur functioneel dekt Microsoft Teams dan ook de drie vereisten van collaboration af: communicatie, digitale samenwerking en het delen van content.”

“Intussen krijgen we ook steeds meer vragen van klanten om die virtuele Teams-omgeving te integreren met hun traditionele telefooncentrale. Die hoeft overigens niet langer on-premise te staan, maar kan zelf ook al gevirtualiseerd zijn. Overigens zagen we onze klanten wel al langer het pad van de klassieke telefonie verlaten en hun vaste toestel inruilen voor mobiele telefonie-toepassingen, al dan niet in de cloud. Het afgelopen jaar raakte ook die trend in een heuse stroomversnelling.”

Een afsluitende tip nog? “Laat je netwerk vooraf grondig testen, om 100 % zeker te zijn dat je klaar bent om de stap naar cloud collaboration te zetten.”

 

Herbekijk onze webinar ‘Beter samenwerken dankzij een telefooncentrale op maat’, waarin Diederik Beckers u meer trends en tips over collaboration geeft.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.