Webinar: de rol van data-analyse in deze uitdagende tijden

12.11.2020

Met een reeks prikkelende webinars staat Orange dit jaar stil bij de wereld van morgen. Het vierde webinar zoekt een oplossing voor de huidige crisis. Want het zijn uitdagende tijden om beslissingen te nemen. En meer dan ooit zijn cijfers belangrijk. Kan big data-analyse beleidsmakers en bedrijven ondersteunen bij hun beslissingen?

De laatste jaren wint data-analyse aan belang. Waar brengen mijn klanten het grootste deel van hun tijd door? Hoe moet ik mijn supply chain aanpassen? Wat is het belangrijkste en onderscheidende voordeel in vergelijking met de concurrentie? En zijn mijn klanten loyaal? Big data-analyse biedt een antwoord op deze vragen. Met een meer verfijnde en onderbouwde dienstverlening als resultaat.

Maar door de uitbraak van het coronavirus is de dagelijkse context veranderd, en zijn de verzamelde gegevens niet meer volledig relevant. Actuele gegevens zijn nochtans nodig om goede beslissingen te nemen. Daarom is het belangrijk om dit hertekende landschap in kaart te brengen en te vergelijken met de situatie voor de pandemie.

 

Data, een virtueel mondmasker?

Het coronavirus betekent onzekerheid, ook voor bedrijven. Denk aan shoppen in de binnenstad. Hoeveel mensen zijn er op welk moment in de binnenstad of bepaalde zone? Hoelang blijven ze? Vanwaar komen ze? Zijn het inwoners of toeristen?

Ook deze vragen krijgen een antwoord dankzij telecomgegevens. Zo wordt het aantal mobiele telefoons rond een gsm-mast geteld om de drukte op een welbepaalde plaats te meten. Het toont aan hoe telecomdata beleidsmakers en bedrijven kan bijstaan om ons leven weer normaal te maken en de economie te stimuleren.

En dit volledig volgens de privacywetgeving. Door het anoniem maken en groeperen van gegevens is het onmogelijk om persoonlijke informatie van de gebruikers uit de data-analyses te halen.

 

In het groen: veilig op vakantie

Niet enkel bedrijven spinnen garen bij big data – hun marketing is doelgerichter en zij kunnen hun diensten meer toespitsen op de noden van klant. Ook overheden maken gebruik van data-analyse om hun beleid en hun dienstverlening te ondersteunen. Dankzij de gratis YouFlanders-app van Toerisme Vlaanderen weten toeristen bijvoorbeeld hoe druk het in een bepaalde toeristische zone is. Bij een te grote drukte stelt de app een alternatieve bestemming voor. Orange levert de lokalisatiegegevens en werkt zo mee aan veilig toerisme.

 

Meer weten over de manier waarop big data en data-analyse bijdragen aan het herstel na een crisis? Volg het webinar hier.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.