Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons
De KMDA, de organisatie die niet alleen ZOO Antwerpen, maar ook Planckendael beheert, vertrouwt op heel wat IT-diensten voor zijn werking. Ook telefonie is belangrijk om de 366 medewerkers zowel binnen als buiten te laten communiceren. "In Orange hebben we een betrouwbare partner gevonden voor onze data en telefonie," vertelt Kristof Van Bouwel, ICT-manager bij de KMDA.
Eind 2013 kreeg Kristof Van Bouwel door het vervallen van de onderhoudscontracten van de serverinfrastructuur en telefooncentrale de vraag van de directie van de KMDA om de infrastructuur te herbekijken. "We zaten toen met twee uitdagingen", steekt de ICT-manager van wal. "Enerzijds hadden we ervoor gekozen om onze serverinfrastructuur volledig in de cloud te draaien. Daardoor hadden we sterke connectiviteit naar die datacenters nodig. Anderzijds wilden we graag onze analoge telefooncentrale met DECT-telefoons vervangen door een moderner systeem met gsm-toestellen."
Vooral op het vlak van telefonie waren de uitdagingen groot. De werknemers van de KMDA werken op uitgestrekte gebieden, en de KMDA wilde niet meer investeren in privé-antennes voor DECT om het hele gebied te bestrijken. Maar de DECT-systemen boden wel heel wat handige functionaliteiten, zoals verkorte nummering, het tonen van de naam van de oproeper zonder dat die in je contactenlijst moet staan, en eenvoudig doorschakelen. "Bij een overstap naar gsm-toestellen wilden we al die functies uiteraard behouden", legt Kristof Van Bouwel uit.
"We hebben toen aan de grote providers gevraagd hoe zij met die uitdagingen zouden omgaan. Orange, toen al een partner van ons, dacht met ons mee en stelde een bevredigende oplossing voor."
"Voor de dataverbinding was de overstap niet al te moeilijk", meent Kristof Van Bouwel. "We vertelden Orange welke datacenters en cloudoplossingen we gebruikten, waarna ze uitzochten welke bandbreedte we nodig hadden." Het telefoniegedeelte was een grotere uitdaging. "Onze accountmanager begreep goed onze noden, maar wat we vroegen was nog niet helemaal beschikbaar. Orange heeft door onze inbreng dan zijn telefoniesysteem doorontwikkeld, waardoor ze ons een oplossing konden aanbieden die aan al onze vereisten voldeed."
"De meeste bedrijven zouden in onze plaats twee jaar geleden opnieuw voor een DECT-installatie gekozen hebben", denkt Kristof Van Bouwel. "Maar we wilden echt moderniseren. Dankzij Orange waren we daartoe in staat. Onze ICT-afdeling kan die gsm-toestellen dankzij een portaal ook volledig zelf beheren, zodat we niet voor elke simkaart bij Orange moeten zijn."
Door hun serverinfrastructuur naar de cloud te migreren, kan de KMDA nu een aantal zaken sneller bijsturen, zoals software-updates. Die hoeven nu immers maar op één plaats te gebeuren. "We hebben in het begin heel intensief samen met Orange ons gebruik van de cloud gemonitord om de Quality of Service op de verbinding bij te sturen", blikt Kristof Van Bouwel terug.
Vóór de herziening van de telefooncentrale had de KMDA 250 DECT-toestellen en 150 vaste toestellen. Bij de overstap naar het gsm-systeem werden de DECT-toestellen niet eenvoudigweg vervangen door gsm-toestellen. Alle toestellen werden aan een kritische blik onderworpen. Het resultaat? De KMDA heeft nu 440 gsm-toestellen en 40 vaste toestellen. "De nieuwe toestellen zijn door 95 % van de gebruikers met veel enthousiasme onthaald", zegt Kristof Van Bouwel. "De gesprekskwaliteit is immers beter. Bovendien hebben gsm-toestellen standaard een camera, wat handig is voor techniekers om foto's te nemen bij problemen."
In ZOO Antwerpen heeft Orange enkele picocellen geplaatst om de dekking binnen de gebouwen te verbeteren voor mobiel bellen en internetten. In de toekomst zal indoor bereik volgens Kristof Van Bouwel nog een belangrijker rol spelen. "In Zoo Antwerpen hebben we bijvoorbeeld een nieuw groot restaurant gebouwd. Dat is een heel goed geïsoleerd gebouw, maar daardoor heb je binnen een slechte gsm-ontvangst. We zijn nu met Orange aan het bekijken of we daar femtocellen kunnen plaatsen. Voor nieuwe gebouwen gaan we dat vanaf nu altijd evalueren."
Voor de dataverbinding wil de KMDA in Planckendael nog een 4G back-upverbinding installeren. "Dan blijft de connectiviteit met onze clouddiensten altijd gegarandeerd, ook als de vaste verbinding uitvalt", besluit Kristof Van Bouwel.
Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons