Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons
Als u de AI-machine toepassingen, hebben nood aan kwaliteitsvolle data. Alleen met een zorgvuldig databeheer en een datagedreven bedrijfscultuur neemt u beslissingen met impact.
Kunstmatige intelligentie en big data zijn bloeiende en veelbelovende technologieën voor bedrijven in zowat elke sector. Hun ware revolutionaire potentieel schuilt in hun convergentiekracht. Al blijkt dat in de realiteit vaak niet zo evident te zijn.
“Tussen data en strategie gaapt een duidelijke kloof,” verklaart Benjamin Protais, Tribe Lead Data Strategy Europe bij Business & Decision. Dit bedrijf werd opgericht in 1992 en is gespecialiseerd in big data, artificiële intelligentie en digitalisatie. Orange Business Services, dat net als Orange Belgium deel uitmaakt van de Orange Group, nam Business & Decision in 2018 over. Door deze overname ontpopte OBS zich tot marktleider in managementconsultancy op het gebied van integratie van data intelligence en digital experience. “Data zijn nu bedrijfsmiddelen. Als bedrijven er voordeel uit willen halen, moeten ze data-centrisch werken”, vervolgt Benjamin Protais.
“Bedrijven die nog procesgericht werken, evolueren dus best naar een informatiegerichte organisatie, die interne en externe gegevens efficiënt beheert. Dat vraagt om een mesh data-aanpak: een gedecentraliseerde aanpak van de data-architectuur die profiteert van een domeingericht ontwerp met ‘zelfbediening’. Vervolgens moeten die bedrijven een datastrategie uitwerken waarbij data en IA ten dienste staan van het businessmodel. Data wordt zo een bedrijfsmiddel, dat gezamenlijk beheerd wordt.”
“Datagericht werken vergt een grote betrokkenheid van zowel het management als de teams. Een top-downaanpak gecombineerd met een bottom-upbenadering is dus een belangrijke succesfactor”, benadrukt Benjamin Protais. “Wat pas echt voor een keerpunt zorgt, is de verankering van de datacultuur. Bedrijven doen er dus goed aan om een chief data officer aan te stellen, die alle bedrijfsniveaus overziet. Vandaag is een dergelijke datacultuur echter nauwelijks aanwezig in de bedrijfswereld.”
Wie denkt aan innoveren op basis van data, denkt meteen ook aan AI en machinelearning. “Machinelearning is fundamenteel voor innovatie. Deze technologie wordt vaak ingezet bij problemen die mensen zelf niet goed kunnen aanpakken of oplossen. Mensen zijn niet altijd in staat om problemen te vertalen in een taal die computers begrijpen. Machines moeten dus in staat zijn om zelf te leren”, voegt Jérémy El Aïssaoui, Tribe Lead Artificial Intelligence bij Business & Decision Belgium, toe. Dankzij artificiële neurale netwerken presteren algoritmes tegenwoordig al een stuk beter. Sterker nog: ze overtreffen menselijke prestaties en lossen zelfs de meest complexe problemen op. Dat doen ze ook nog eens sneller dan vroeger. Dankzij artificiële neurale netwerken presteren algoritmes tegenwoordig al een stuk beter. Sterker nog: ze overtreffen menselijke prestaties en lossen zelfs de meest complexe problemen op. Dat doen ze ook nog eens sneller dan vroeger.
Jérémy El Aïssaoui somt enkele toepassingen op, waarbij AI en de innovaties die ermee gepaard gaan, een grote meerwaarde bieden: “Concrete voorbeelden hiervan zijn de visuele inspectie bij kwaliteitscontroles, de selectie van de essentiële informatie uit onderzoeksrapporten, het maken prognoses op basis van stockgegevens, toezicht houden op de oogst van landbouwgewassen met behulp van satellietbeelden, het maken van voorspellingen over grondstofprijzen, enzovoort.”
Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons