Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons
ASL Airlines Belgium wil zijn aanhangwagens efficiënter gebruiken. Het rekent daarvoor op de expertise van managementschool HEC Liège. Die heeft een geolokalisatie-infrastructuur ontwikkeld op basis van trackers en de Smart Tracking-oplossing van Orange.
ASL Airlines Belgium (vroeger TNT Airways) is een vrachtluchtvaartmaatschappij die vanaf de luchthaven van Luik opereert. De vloot bestaat uit meer dan dertig Boeings 737, 747 en 757. ASL biedt, zowel onder het eigen merk als voor grote klanten, vluchten aan naar meerdere bestemmingen in Europa, Azië, Afrika, Oceanië en het Midden-Oosten. De belangrijkste knooppunten bevinden zich in België, China, Dubai en de Verenigde Staten.
ASL beschikt voor de uitoefening van zijn activiteiten over een uitgebreide vloot van dolly's, ofwel aanhangwagens die dienen om de vracht van vliegtuigen te laden en te lossen. Het beheer en de optimalisatie van deze dolly's was zeer complex.
“Die wagentjes worden door meerdere vrachtoperatoren gebruikt. Ze worden ook niet altijd op de juiste plaats geparkeerd of worden soms zelfs op gevaarlijke plaatsen achtergelaten, zoals op de standplaatsen van vliegtuigen”, weet Michaël Schyns, professor aan HEC Liège en al jarenlang gespecialiseerd in beheersprocessen. Twee jaar geleden won hij samen met zijn studenten een hackathon over het optimaliseren van het gebruik van de dolly's op de luchthaven van Luik. Voor die wedstrijd kregen ze de steun van Orange.
Naast de parkeerproblemen, lijken de dolly's van de verschillende operatoren bovendien erg op elkaar. Zo ontstaat er weleens verwarring over welke dolly aan wie toebehoort, zeker omdat meerdere bedrijven de aanhangwagens kunnen gebruiken.
Om een beter zicht te hebben op zijn materiaal en om het efficiënter te beheren, sloeg ASL de handen in elkaar met HEC en Orange om een intelligente realtime-trackingoplossing te bedenken en te implementeren voor de dolly's. Die oplossing maakt deel uit van een pilootproject onder leiding van professor Schyns.
In de praktijk wordt elke aanhangwagen uitgerust met een sensor van het type Ercogener LTE-M, zodat die gelokaliseerd kan worden. Dankzij de geofencingfunctie vestuurt de sensor een waarschuwing wanneer de dolly de luchthaven verlaat. Deze functies zijn verbonden met het cellulaire LTE-M-netwerk van Orange. Terwijl de gegevens in de cloud worden opgeslagen, kan de Smart Tracking-software van Orange de verschillende dolly's identificeren en visueel weergeven.
De software kan ook gegevens analyseren en rapporten opstellen die ASL helpen bij het nemen van doordachte beslissingen over het gebruik van de dolly's (welke vrachtoperator gebruikt welke dolly, van wanneer tot wanneer en op welke plaats), de onderhoudsfrequentie, enzovoort. Deze oplossing is beschikbaar als SaaS (Software as a Service) en draait in de cloud van Orange.
De knowhow die HEC ter beschikking stelt, omvat zowel realtime als historische gegevensanalyse. Op die manier kan ASL de resultaten interpreteren en integreren in eigen informaticaplatformen.
Door de samenwerking met Orange en HEC weet ASL voortaan op elk moment waar de eigen dolly's zich bevinden en hoe intensief ze worden gebruikt. De vrachthandelaar kan zo het gebruik ervan optimaliseren en maximaliseren. Het resultaat? Tijdwinst, kostenbesparing en meer productiviteit.
ASL kan bovendien de gegevens van het Orange-platform in een eigen systeem integreren zodat het over meer informatie beschikt en met meer kennis van zaken beslissingen kan nemen. “ASL kan zo gebruikmaken van de juiste middelen op het juiste moment en op de juiste plaats”, bevestigt professor Schyns.
“In eerste instantie zullen ongeveer veertig trackers worden ingezet. Op termijn zal de transporteur er zijn hele vloot van bijna duizend aanhangwagens mee uitrusten. Dankzij de samenwerking met HEC en Orange investeert ASL zo in de digitale transformatie en industrie 4.0, net als in het Internet of Things en de verwerking van big data”, preciseert professor Schyns.
Op nog langere termijn wil HEC de gegevens van het Orange-netwerk gebruiken om een digitale replica te maken van de luchthaven. Dat laat toe om eerst modellen te maken van de normale werking van de luchthaven, om daarna het virtuele model te verbinden met de echte wereld. Dankzij artificiële intelligentie en beslissingsondersteuning krijgt ASL zo een virtuele luchthaven die gebouwd is op de infrastructuur van Orange.
Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons